– Vi har en kunde som sparte 30% på hele byggeperioden med å gå for HighComp. Det er en vesentlig forskjell, åpner Fredrik Faye, VP sales.
Hele selskapets filosofi bygger på prefabrikkerte moduler som kjapt og enkelt kan fraktes ut til prosjekter. Uansett hvor i verden de måtte befinne seg.
– Vi har utviklet egne transportløsninger for frakting av store elementer. Både med bakgrunn i kost og effektivitet for kunden, men også med miljøet i tankene, sier Faye og utdyper: – Vi har laget gjenbrukbare transportrammer i GRP som kan brukes til mange ulike karstørrelser og prosjekter. Det gjør at vi er en av veldig få som kan levere store elementer i kai-til-kai sammenheng. I tillegg til andre løsninger for veitransport og container. Fleksibiliteten vi tilbyr innen transport er noe svært få kan tilby.
I motsetning til om du skulle hatt plassbebygde oppdrettskar vil du, med å velge HighComp, kunne gjøre grunnarbeidet samtidig som karene produseres ved vår fabrikk i Litauen. Det bidrar til å redusere den totale byggetiden av anlegget, og oppdrettskarene ankommer byggeplassen når man er klar for å montere.
– Som kunde er man opptatt av å få vann og fisk i karene så fort som mulig, slik at man får begynt produksjonen. Våre fiskekar bidrar til en vesentlig effektivisert montasje, da du får gjort to ting parallelt – grunnarbeid samtidig som fiskekarene produseres, forklarer Faye.
Modulene og transportløsningene som HighComp har utviklet, og optimalisert, gjør at man i større grad kan frakte store moduler. Noe som igjen er kostnadsbesparende.
– Det er en kjempefordel. Med store elementer har du færre elementer som må produsere, og dermed færre skjøtemeter. Begge faktorer er avgjørende for pris, sier Faye.
En annen fordel er at man kan montere anlegget både utendørs og innendørs, uten å risikere forsinkelser på grunn av været eller lignende.
– Den tekniske løsningen vi har er veldig fleksibel. Vi trenger ikke å sette opp oppdrettskarene under tak, og er ikke avhengig av å ha tørre forhold, slik man måtte hatt om man gikk for en annen løsning. Det ene prosjektet vi har levert, på Island, vant vi nettopp fordi vi kunne levere på kort tid, og fordi det var en montasje som foregikk under åpen himmel.
Les mer om vår kontrakt med Islandske Landeldi, til deres nye matfiskanlegg, Deep Atlantic Station.
Alle prosjekter er ulike, og dermed er også hver løsning hos HighComp tilpasset hvert enkelt prosjekt.
– Det første vi gjør i et prosjekt er å se på hvor kunden er lokalisert. Det er helt avgjørende for hvordan vi velger å løse prosjektet. Så setter ingeniørene våre i gang med å tegne opp fiskekar og moduler, og dimensjonerer etter lastekravene, forklarer Faye.
HighComp har bygget opp Norges største ingeniøravdeling med spesialisering innfor glassfiber.
Kan man gå for kai til kai-transport velges det. Må man benytte seg av veitransport eller container, nedskaleres modulene til maksstørrelse innenfor disse rammene. Det at modulene holder lett vekt, og kan stables, gjør transporten enklere.
– Dersom kunden har noen preferanser med tanke på transportaktører, så løser vi det sammen med kunden. Våre samarbeidspartnere på transport kjenner godt til produktene våre og er godt vandt med disse type oppdrag, sier Faye.
HighComp har gjennom årene blitt et verdensvant selskap. Fiskekar er blitt levert til kunder i Japan, USA, Canada og i Norden, for å nevne noe. Avstand er ingen hindring når du har attraktive transportløsninger.
– På et prosjekt vi leverte til i Japan, var vår fleksibilitet med å tilby containertransport viktig. Det prosjektet viser også at produktene og kvaliteten vi leverer har et godt rykte over seg, da vi var i konkurranse med flere andre aktører og løsninger, inkludert kinesiske, men de valgte likevel å gå for oss.
Det neste store prosjektet for HighComp er i Canada. Med en kunde vi kjenner godt.
– Vi leverte fiskekar til Grieg Seafood Newfoundland i 2018. Nå skal de bygge ut, og har igjen valgt å gå for våre løsninger.
Les mer om Grieg Seafoods utvidelse av deres nye postsmoltanlegg i Marystown, Newfoundland.